fredag, oktober 28, 2005

1000 tal

Dagens roliga sak:
* Satt på treans buss. Bredvid mig satt en 12-årig tjej. Jag la märke till att hon om och om igen tittade ner på en lapp, vände på lappen och rabblade för sig själv. Jag lyckades vid ett ögonblick se vad det stod på hennes lapp...
"Bara så att du vet, här är de 1000 första siffrorna i talet PI"
Sen var det en hejdlöst lång radda med siffror.
Jag ville knacka henne på axeln och säga åt henne att lägga av, det tjänar lixom inget till. Men jag lät bli.

5 kommentarer:

Anonym sa...

Haha! :-)

3,1415926535...längre kan jag inte.

Anonym sa...

3,141592
Det var allt jag kunde.
En kille i min klass på gymnasiet kunde de 100 första. Om någon undrar så hade han extremt feta briller.
//Mattias

Minna sa...

Så vitt jag förstår så räcker det att kunna 3,14. Sen kan man lägga ner energi på annat!

Anonym sa...

Trodde oxå att det räckte med 3,14 - tills jag spelade NE hemma hos dig, men NEEEEEEJJJJJ då var man helt plötsligt tvungen att kunna tre decimaler! (det kunde inte jag...)
/Y

Minna sa...

Ojoj, då är det bäst att man lär sig det... 3,141... memorera memorera. man vill ju inte förlora i NE...