onsdag, juni 25, 2008

Sommirilainen

Dagens religösa saker:
* En man klev med bestämda steg fram till mig på Norrmalmstorg.
- Har du läst det här? frågade han med religiös röst.
- Nej! sa jag och tog medvetet hans lilla Jehovabroschyr! Bästa sättet att få dem att gå.
* Satt på tbanan hem. En man (ca 50 år) steg på och satte sig mittemot mig och Jack.
- Är det en pojke eller flicka?
- Pojke.
- Det är så svårt att veta. En del klär ju sina killar i rosa. Är han döpt?
- Nej.
- Får man fråga vad han ska heta.
- Han heter Jack.
- Efter Jack Collins?
- Nej. Vi tyckte bara att det var fint. Inte efter någon alls.

Dagens roliga sak:
* Man märker att jag inte är van att umgås med fyraåringar. Jag tycker att allt de säger är roligt. Deras mammor förstår inte alls... Idag sa Carl:
- Är det fiskar i den andra fontänen också?
- Nej.
- Vad bra. Så att de inte hoppar upp och äter mig.
Jag går bredvid och fnissar...

Dagens trista sak:
* Att det ska vara så svårt att fatta att det är sommar. Det är sommar NU! Inte sen - då är den slut.

11 kommentarer:

Anonym sa...

fiskar kan ju hoppa upp, så rädslan är helt befogad :)

Anonym sa...

Har kanske fråga detta förr, men kommer inte ihåg svaret så jag frågar igen :) har du nåt finskt påbrå, med tanke på namnet, Minna är ju finskt, eller?

Linda K sa...

varför finns det öar? varför kan bebisar inte sparka boll? hur många år ska jag vänta? var kommer mjölken i tuttarna från? men hur kom tilde ut ur magen egentligen?

Nova och lillebror sa...

He he. Roligt med hur folk associerar till namn. Jag brukar få höra; Jack? jaha, efter Lundell eller?

? ;-)

Minna sa...

Sara: sant!
Ida: min mamma är från Finland.
LindaK: för att jorden är bucklig. de har ingen kraft i benen. tio. kossan. genom snippan.
Nova och lillebror: ja.... eller han den där kurasau eller vad han nu heter...

Kottemor sa...

Just 4 åringar har många kloka tankar och fundileringar.
När de når 5, då går vettet ur...
Åh så mkt hyss mitt lilla troll hittade på igår!
Suck...

Kramar!

No-one sa...

Förstår vad du menar: det går liksom inte att fatta att det ÄR sommar NU. NUUUU!!!!

Minna sa...

Kottemor. hua... jag kan bara gissa...
Pixalexia: nu får vi skärpa oss.

Ann Charlotte sa...

Jack Kerouac heter han, cool kille.
En förebild he he.

Anonym sa...

Häftigt! Pratar du finska med henne?

Anonym sa...

måste bara fråga, hur uttalar ni jack? som i jack sparrow eller som "jag har ett jack i benet" ?
Lina