måndag, april 25, 2005

Fästingdebatt

Dagens roliga saker:
* Idag på eftermiddagen pågick följande seriösa korrespondens mellan två yrkesverksamma kvinnor. Den ena arbetandes på Försäkringsksassans huvudkontor och den andra på Canal +. Vi kan kalla dem "M" och "C"!
M: Jag ska snart gå hem. Jag ska träna idag och kanske ta min sista spruta fästingvaccin. Om jag orkar.
C: Fästingvaccin? Varför tar du sånna?
M: För att varje gång jag får en fästing på sommaren så drabbas jag av oproportionerlig panik och tror att jag ska få hjärnhinneinflamation och sluta mitt liv dregglandes på en institution. Så nu slipper jag nojja över det.
C: Hur många gånger har du fått en fästing? Du är verkligen hypokondrisk!
M: Jag har fått ett gäng! Och när jag var och hörde mig för om sprutan/vaccinet så kom en man in och sa följande till sjuksyrran: "Kan man vaccinera sig mot TBE? För grannfrun blev biten förra året och nu är hon förlamad i benen och sitter i rullstol." Då skrek jag: GIVE ME THE SHOT!!!
C: HAHAHAHAHA!!! Holy Christ!
M: Hanna fick borrelia i somras och det kan man ju inte vaccinera sig mot. Men den där TBE vill jag inte ha. Inte för att jag vandrar i skog och mark sådär till vardags, men då å då är man ju på Djurgårn'....
C: Living on the edge är mitt motto.
M: Jag ska skicka en kartong After eight när du ligger på Sofiahemmet. Så kan sköterskan mala ner den så kan du dricka det genom ett sugrör. Så ska jag flanera i skog och mark.
C:Det var snällt av dig.
M: Så kan jag skicka ett vykort från Roslagen. Där ska det vara fästingtätt har jag hört. Men mig kan de bita, jag har stålsatt mig.
C: Roslagen... där är jag aldrig.
M: Du ska inte åka dit!! Där hänger fästingarna i klasar från träden.
* En del Friskisledare har tema på sin musik. Hört en del genom åren. Idag var det dock en ny upplevelse. Han körde homo-tema: Peter Jöback, muskien från Fab 5, Alcazar, Shirley Clamp och inte minst... After Dark. Och ledaren diggade järnet och sjöng med i alla låtar.
* Efter att jag tagit min sista TBE-spruta kändes det som om jag lurat döden.

Dagens trista sak:
* Jag blev oskyldigt utskälld på Friskis. Jag skulle in på muggen och tog i handtaget på den toa som var ledig - dvs visade vitt i den där lilla lilla luckan. Men det var upptaget. Men i samma sekund öppnades dörren och en mycket arg kvinna skrek åt mig: "Men va fan är det???". Jag blev alldeles ställd men svarade "Men vad är det med dig?" Hon insåg sitt misstag och skrek upprört att folk bara ryckte i dörren hela tiden. Jag förklarade för henne att "visaupptaget-rutan" var trasig.

Dagens fundering:
Varför är det så svårt att hålla balansen när man blundar? Balanssinnet sitter ju i örat -inte i ögat.

1 kommentar:

Anonym sa...

hehehe! fantastiskt återskriven konversation av en fästingdebatt :D - själv ska jag nog vaccinera mig idag!