onsdag, maj 07, 2008

Schweisch

Dagens roliga sak:
* Folk som plingar när man kommer till endhållplatsen... ändhållplatsen... Slutstationen.

Dagens imponerande sak:
* Folk som cyklar utan att hålla händerna på styret.

Saker som jag tycker är svårt:
* Att veta när man skriver enda och när man skriver ända.
* Att stava diskussion.
* Att komma ihåg hur bröllop stavas... Brölopp...
* Att utala Schweiz. För att säkra mig så tvistar jag till det och säger skämtsamt Schweisch.

Framtidens utmaning:
* När en bil stannar vid ett övergångsställe för min skull brukar jag vinka lite tafatt och blygt. Från och med nu så ska jag utmana mig själv och vinka glatt och le stort! Liksom verkligen hejja och tacka!

18 kommentarer:

sara sa...

Schweiz är ett helknasigt ord att uttala! (Fast jag ska faktiskt dit om två veckor.)

Minna sa...

Sara: jag måste alltid stanna upp och verkligen tänka till innan jag ska säga det. Och fram till två år sedan sa jag alltid "sweitsch"...

Anonym sa...

Usch ja, jag brukar nicka och le samtidigt som jag tittar lite ovanför bilen... Hur töntigt som helst.
Fast egentligen så SKA de ju stanna. Sån är lagen.

Astrid och Amanda sa...

Jag bestämde mig för att alltid le stort och vinka tack till bilar som stannar. Jag bor i England och här är alla så pratsamma och man säger ursäkta även om det är någon som går in i en och det inte var ens fel. Sånt gillar jag så mycket! Att man kan skratta åt när man råkar snubbla till på ett roligt sätt, fast man går ensam, och ingen tror att man är en galning för det! Lite mer naturligt. Och jag har aldrig någonsin mött någon förares blick som inte sett glad ut över att man vinkar tack till dem. Hoppsan vilken hippie jag lät som nu. /Astrid

Anonym sa...

jag tackar alltid när någon stannar, med en liten drottningvink :)

Linda K sa...

tjohooo jag kan inte heller säga schweisch..... :D ska vi ses och öva tillsammans nångång?

Minna sa...

Fru Hjelm: hahah, ja, man ser skitkonstig ut!
Hippie-Amanda. Bra! Det är så det ska vara!
Sara: hej silvia!
LindaK: absolut - över en fika och en stadsstros. Så ska vi försöka få in swiesch så ofta som möjligt!

Akan-Kakan sa...

En gång när jag skulle av på ändhållplatsen körde bussen bara runt och vidare. "Hoho, jag vill gå aav" ropade jag försiktigt, och då blev busschauffören helt arg och röt att jag skulle ha plingat!

Minna sa...

Akan-Kakan: oj! ja, då har du plingdispens!

Anonym sa...

Enda - i sammanhang med antal t.ex. en enda glass kvar
Ända - i sammanhanget slut
t.ex. det tog en ända med förskräckelse eller i ända fram till slutet.
Carina

Anonym sa...

MEN man får inte blanda ihop ände och ända! Iaf inte i närheten av mig för då blir jag tokig. Korven har en ände (ja jag vet två), du har en ända som du sitter på när du sitter ner. En korv har inte en ända, inte heller en tunnelbanevagn (även om det befinner sig många ändor i den). Den här besattheten jag har att rätta folk på det här ordet har lett till att min sambo ALLTID säger fel bara för att irritera mig. Ibland byter han även ut ända mot rumpa när han menar ände.
"Men då kliver du på tunnelbanan i första vagnens främre rumpa så kliver jag på där två stationer senare"
Då kan inte ens jag låta bli att fnissa lite.

Var dags glimtarn sa...

Schweiz måste man inte kunna säga bara för att man bor där :O

Miss Upsey Daisy sa...

Schweizarna själva uttalar namnet på sitt land ungefär schwiiitz...

/Hälsar hon som bodde där några år.

Minna sa...

Carina: tack!
Elinen: Hahhah! Ojoj, nu blev det komplicerat! ;D. Fast löser just det genom att säga "längst bak och längst fram"!
Vardags: du måste säga: La Suäääääz och Suissss.
Miss Upsey Daisy: åh, det ska jag anamma.

Anonym sa...

fan vad du är rolig, älskar din blogg

Minna sa...

Anonym: :D Tack tack!!!

Anonym sa...

Ändan har du ungefär där arslet sitter och när jag var liten kunde jag också cykla utan att hålla i mig!

Jaha, det var mitt bidrag det.

Minna sa...

Polly: har du tappat förmågan att cykla utan händerna på styret?