tisdag, maj 08, 2007

Kniv

Dagens hemska sak:
* Imorse när jag gick av tbanan satt det en kille i en trappa (utomhus) och darrade och kräktes och var allmänt nedtagen. OCH JAG GICK BARA FÖRBI!!!! Jag skulle kunna sticka en kniv i mitt eget hjärta av ångest, - va fan tänkte jag med - jag kunde ju ha frågat om han behövde hjälp! Men jag sprang in på jobbet - där det finns en hel del rådiga människor- och sa till. Och en av dem kutade ut för att kolla läget på killen.

Men jag sa iallafall till någon... En av mina kollegor sa bara att hon sett honom - men inte ens sagt till nån. Det är värre (jag tröstar mig med det).

4 kommentarer:

Anonym sa...

Jag som nyss läst socalpsykologi vet att detta är väldigt vanligt.. själv skulle jag oxå ha gått förbi.. o sen fått dåliga samvetet.. Det heter Bystander - effect och är det värsta o vanligaste som vi gör..
Man går förbi..

Minna sa...

Helene: usch, jag ska verkligen kämpa emot Bystander!

Anonym sa...

Hur var det med killen då, varför var han så medtagen och sjuk? fick ni reda på det?

Minna sa...

Anonym: jag vet tyvärr inte. jag vet att det skickades en polisbil för att kolla till honom, så han ska iallafall ha fått snabb hjälp om han behövde.