måndag, mars 26, 2007

Höger

Dagens roliga saker:
* Idag sken solen och jag hade nya skor och ny kappa. Jag var liksom lite nyare och fräschare än igår.
* Kollega E frågade vilken butik det var som trodde att jag var 23. Hon ville också gå dit.

Dagens trista sak:
* Jag har sån grym träningsvärk i mitt högra ben. Man önskar ju att det var i båda.

Dagens jag har svårt att skilja på när jag ska stava:
* Värk/verk (då måste jag tänka på Riksförsäkringsverket - så blir det rätt), ända/enda (chansar oftast) och jag kan aldrig komma ihåg hur man stavar bröllop/brölopp.

Dagens varför:
* Varför varför varför får Glenn Hysén uttala sig i denna artikel?

12 kommentarer:

Anonym sa...

Tänkte på dig när jag skrev mitt (enda) inlägg för dagen "undras hur Minna hade illustrerat detta?!" Hahaha! :D

Minna sa...

Polly. Urk, tänkte du på inlägget om "snubbor?" hu...

Linda K sa...

ja vad ÄR det för butik? jag ivll också dit!

Minna sa...

very secret butik in very secret förortsgalleria...

Anonym sa...

Du är en riktig Stockholmare du :) I lågstadiet på svenskan fattade vi elever inte alls varför vi skulle behöva traggla skillanden på när e och ä. Vi är västgötar och har liksom inga problem alls med det :) Å andra sidan har vi ju andra problem, gravt ful dialekt till exempel *hahahaha*

Minna sa...

AnnicaB: hahah, jo, det är väl kanske därför jag har svårt att skilja på det. Tänkte inte ens på det... hahah, jag är ju född och uppvuxen här!

Anonym sa...

Själv sitter jag ibland och ljudar och formar läpparna överdrivet för att lista ut om ett ord innehåller å, ä eller ö, jag är nog den enda som har problem med det... annars språkpolis och väldigt stavningssäker (brukar få agera ordbok åt folk), men våra svenska vokaler med prickar är kluriga...

Minna sa...

Helenamariacecilia: ja, den var ny. men vi alla har nog nåt som är klurigt med vårt språk! år det inte sä?

Lindas trädgårdsblogg sa...

Jag har också problem med enda och ända, men sedan en kollega berättade att ända alltid betyder rumpa så är det lättare att minnas!

Minna sa...

LindaV: Ja... jag tänker också så, och då går det ju till slut, men det är svårt ändå...

Anonym sa...

Men hur kan det komma sig att man tänker på RFV för att komma ihåg verk/värk? :) Jag menar det är ju inte ett speciellt känt värk ;)

/Mia, som smugit runt här ett tag och och skrattar och som även jobbat på Riksförsäkringsverket i 8 år.

Minna sa...

Mia... jag har jobbat där... :)