fredag, juli 01, 2011

Semestersysselsättning

Dagen sommarsak:
* Framkallar ni era vanliga familjefoton? Jag gör. Jag brukar framkalla var tredje månad. Och sen chippar jag bara in dem i vanliga insticksalbum. Inget scrappbooking eller krusiduller (men det trodde ni knappast va?), bara datum och tillfälle och nån rad om vem det är på bilden (för usch vad man glömmer sånt lätt... om jag kollar tillbaka i album från studenten så vet jag knappt vad var tredje person heter.)

Om ni använder Adobe Bridge så kan jag verkligen rekommendera att göra en "collection" för varje månad (dvs, det blir kopior fast i en egen mapp) och där ni lägger bilderna ni vill framkalla. Sen tar ni bara hela den mappen och kör en "image processor" (för att få alla i jpg, om ni fotar i RAW eller jobbat i PS) till en annan mapp och vips är det bara skicka iväg den mappen till Crimson eller vad man nu använder. Så smidigt.

Så, junibilderna inne i albumet. Skickade dem till Crimson igår och de blev färdiga på eftermiddagen så att Kemikalien kunde hämta dem efter jobbet!

Jag tror, rent krasst, att vi kommer att bli generationen som aldrig kommer ha några bilder på våra barn
(om man inte framkallar dem), trots att vi förmodligen är dem som fotat mest av alla. En liten hårddiskkrasch och det är baj baj. Så backupper och framkallning, det är nog den bästa försäkringen.

8 kommentarer:

Birgitta sa...

Jag framkallar alltid en del och sätter in i album till både oss och barnen. Finns ju inget roligare än att sitta och bläddra i:)

Minna sa...

Birgitta: visst är det! Vi kollar ofta tillsammans och det slår att sitta och kolla på en skärm med hästlängder!

Anonym sa...

Visst är det så och kommer alltid att vara så, men ändå gör jag det inte själv, vet inte varför
Rosten i Skäris

Minna sa...

RS: gammal vana.

Karin sa...

Shit, nu fick jag lite ångest faktiskt. Jag hade ju tänkt göra ett bröllopsalbum (4 år sedan...) och ett var till ungarna för varje år och... Jag får nog ta och göra något åt det snart. Eller kanske göra en bok av bloggen. Tack för påminnelsen!

Smamman sa...

Usch jag är lat på att framkalla. Jag springer dock med jämna mellanrum över till en granne med en hårddisk och får motion och kaffe :) Och i värsta fall om hela kvarteret skulle bli utplånat så har man ju bloggen kvar :)

Anna sa...

dom där albumen är så bra!
men varsitt fin-album SKA jag bara göra klart också... :)

Minna sa...

Karin: varegoooo, bara att sätta igång! :D
Smamman: men det är ju bra!
Anna: visst är dem. Finalbumen hoppar jag över...
SkåneAnna: nä fy vad drygt! Blä, ja sånt gör ju att man ruttnar. Mitt tips att komma igång igen är att inte köra från 2007 och framåt och utan från 2011 och bakåt istället.