fredag, juli 27, 2007

Etikett

Dagens Magdalena Ribbing:
* I Stockholms t-bana finns viss vett och etikett. Idag såg jag två svenska turister (deras dialekt avslöjade dem direkt) som förmodligen trodde att de skulle tas som stockholmare vilken sekund som helst. Men ack vad fel de hade... Kvinnorna var båda mellan 30 och 40 år och den äldre av dem satt med fötterna upp på sätet mittemot. Ingen (jag repeterar INGEN) stockholmskvinna i den åldern skulle göra så (jo, alkisar men de räknas inte). Och så luktade de teatreeoil och tuggade tuggummi med öppen mun.

9 kommentarer:

Linda K sa...

jag utgår från att du tillrättavisade dom och gav dom varsinn örfil?

Anonym sa...

hm, det låter som om de skulle kunna vara från Surahammar. Eller möjligen Hallstahammar...

Sparkade du ner deras ben?

Minna sa...

Linda: Jag sträckte mig till att blänga föraktfullt!
Sara: Nej, varken från Sura eller Hallsta... det var dalmål som ekade i vagnen... nej ingen spark...

Anonym sa...

då var dom från Avesta. Eller Hedemora lätt!

Minna sa...

Sara: Säkert! Men inte från Siljanstrakten iallafall!

AnnaK sa...

Ha ha ha!!
Min moster "satte" dit en liknande ligist en gång, fast på en buss här i stan. Men på sätet där han hade vilat sina skitiga skor på där fick han snällt sätta sig (fullt i bussen...) och hon tog hans plats. Go moster go!

Minna sa...

AnnaK: Smart!!!!!

Marita sa...

Varför tror du att dom trodde att de skulle tas för stockholmare? Det kanske kan verka chockerande för er stockholmare men alla vill faktiskt inte bo där. För vissa räcker det alldeles utmärkt med en helg där nån gång var femte år ungefär. Tur det för faaan va trångt det skulle bli i huvudstaden annars! :)

Minna sa...

Mi: vi stockholmare får trångsyntheten i bröstmjölken! Det är vårt signum!